Wat te doen wanneer je jezelf dik (en lelijk) vindt

infant, mirror image, mirrors-536412.jpg

Wanneer je walgt van je lichaam is dat vaak iets wat de hele dag maar doorgaat.

Elke dag weer.. ‘s Ochtends als ik wakker werd gingen er direct gedachten door mijn hoofd zoals: “Hoe voelt mijn buik”? “Wat heb ik gisteravond gegeten?” Wanneer het antwoord dan was dat ik gisteravond teveel had gegeten (omdat ik last had van een eetbui bijvoorbeeld) en dan voelde dat mijn maag zeer deed dan startte ik de dag al met 1-0 achterstand. 

Om nog maar niet te spreken over de kritische blikken en gedachten wanneer ik in de spiegel keek. 

Vervolgens maar gauw op zoek naar kleding die al die imperfecties zoveel mogelijk moet verhullen. Gevolgd door nog meer kritische blikken.

Herkenbaar?

Met dat gevoel begin je dan aan het ontbijt.

Onmogelijk om op deze manier gezond met voeding om kunt gaan. Er zit zoveel schuld en schaamte op.

Waarschijnlijk heb jij ook de neiging om ontzettend streng naar jezelf te zijn. Vandaag ga ik heel weinig eten/ niet snoepen / etc. etc. 

Onaardig

Maar als we ons toch eens zouden beseffen hoe ontzettend onaardig we eigenlijk tegen onszelf zijn..

Dit zou je waarschijnlijk nooit tegen iemand anders doen zo. Je bent nog niet wakker of je krijgt al de volle laag over wat er allemaal niet goed is gegaan. En het houdt maar niet op.. Kritische blikken in de spiegel, strenge voornemens..

Zou je dat tegen je (stevige) kind zeggen? “Zo wat heb jij een opgeblazen buik, heb je weer teveel gegeten gisterenavond?”” 
“Gadverdamme wat heb je toch een dikke kont / slappe benen / dikke armen / dikke buik”. “Vandaag mag jij niks eten en zeker niet snoepen!” 

Nee toch?!

Wanneer ga jij eens lief doen tegen jezelf?

Ik hoorde vandaag in een podcast iemand zeggen dat het nog nooit iemand is gelukt om “zichzelf slank te haten“.

En zo is het ook. Door jezelf alleen maar de hele tijd te vertellen dat je lichaam niet mooi is, wordt het alleen maar lastiger om een gezonde relatie met eten te krijgen.

Stappenplan:

Dus probeer eens of je hier anders mee om kunt leren gaan. Dat kost vaak even tijd, maar het is het waard!

Creƫer meer zelfcompassie door de volgende 4 stappen te volgen:

Stap 1. Merk de gedachten op. Bewustwording is de eerste stap. Veroordeel ze niet, merk ze alleen op.

Stap 2. Probeer ze om te buigen. Erken dat je het lastig vindt, maar wees lief voor jezelf. Bedenkt wat bij je past. Zeg zoiets als  “Gister had ik een eetbui, ik was heel erg moe. Vandaag weer een nieuwe dag”. Of “Hoe opgeblazen mijn buik is vandaag heeft helemaal niets te maken met wie ik ben”. “Wat vervelend voor me dat ik me zo voel”.

Stap 3. Stop met kritisch naar jezelf kijken in de spiegel. Stop met wegen. Je bent gezond als je je gezond en fit voelt, niet als je kg weegt. Kritische blikken gaan je niet helpen!

Stap 4. Volhouden! Het is een gewoonte geworden om zo naar jezelf te kijken en zo te denken. In het begin voelt het misschien belachelijk om anders te praten, maar uiteindelijk wordt het normaal en worden je gedachten echt positiever!

Wil jij ook een betere relatie met eten, waardoor je minder eetbuien krijgt en je gelukkiger en gezonder door het leven gaat? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in om te bespreken of het traject iets voor jou is.

Last van eetbuien?

Download hier het GRATIS SOS plan. Maak betere keuzes door inzicht in je eetbuien.
Vraagje? Stuur een WhatsApp